BÜRO MEMUR-SEN 4/C ÇALIŞTAYI'NI BAŞARIYLA TAMAMLADI
TÜRKİYE’DE BİR İLK OLAN TÜİK, ADALET VE İÇİŞLERİ’NDE GÖREVLİ 4/C’LERİN KATILDIĞI 4/C ÇALIŞTAYI BAŞARIYLA YAPILDI
Kurulduğu günden bu yana ülkemizde ilklere imza atan, öncü ve lider sendikacılığın en güzel örneğini sergileyen sendikamızın düzenlediği, Türkiye’de yine bir ilk olan 4/C ÇALIŞANLARIN SORUNLARI VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ KONULU ÇALIŞTAY başarıyla tamamlandı. Türkiye’nin değişik illerinden öncelikle TÜİK, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve diğer kurumlarda çalışan çok sayıda 4/C’li personelin katıldığı ve Memur-Sen Konfederasyonu Genel Merkezi Mehmet Akif İnan Toplantı Salonu’nda yapılan çalıştay son derece verimli geçti.
Çalıştaya Genel Başkan Yusuf Yazgan, Genel Sekreter Uğur Ünalan, Genel Teşkilat Sekreteri Murat Sipahi, Genel Mevzuat Toplu Görüşme ve Dış İlişkiler Sekreteri Sait İnan, Genel Eğitim Sekreteri İdris Maden, Genel Basın Yayın ve Halkla İlişkiler Sekreteri Abdulvahit Ergün,Genel Mali Sekreter Kadir Çiçek,Enerji Bir-Sen Genel Başkanı Hacı Bayram Tonbul, Emekli- Bir-Sen Genel Başkanı İsrafil Odabaş, Memur-Sen Genel Teşkilat Sekreteri Hüseyin Çumak, Memur-Sen Genel Eğitim ve Dış İlişkiler Sekreteri Ahmet Kaytan, Bem-Bir -Sen Genel Eğitim Sekreteri Recayi Karslı, Ankara Şube Başkanları ve Yönetim Kurulu Üyeleriyle çok sayıda TÜİK, Adalet Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı’nda görevli 4/C’li personel ile üye ve davetliler katıldı.Sabah saat 10.00’da Memur-Sen Genel Merkezi Mehmet Akif İnan Toplantı Salonu’nda başlayan 4/C’li çalışanların sorunları ve çözüm önerileri çalıştayı bu aziz vatan için seve seve canını feda eden şehitlerimiz anısına yapılan saygı duruşu ve istiklal Marşı’nın okunmasıyla başladı.Çalıştayın Başkanlığını Genel Mevzuat Toplu Görüşme ve Dış İlişkiler Sekreteri Sait İnan yaptı. Toplantıda Genel Başkan Yazgan, sendikamızın kurulduğu günden bu yana hizmet aşkıyla üyelerinin refahı ve mutluluğu için geceli gündüzlü çalışıldığını belirtti.
Büro Memur-Sen’in tek amacının hizmet olduğunu belirten Yazgan sendikamızın elde ettiği kazanımların bunun en güzel nişanı olduğunu vurguladı. Yazgan, TÜİK, Adalet Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı’nda çalışan 4/C’li personelin sorunlarını çok iyi bildiklerini vurgulayarak 4/C’lilere memur sendikalarına üye olma hakkı kazandırarak tarihi bir başarı yakaladıklarını vurguladı. Sendikamızın Yargıtay tarafından da onanarak yürürlüğe giren ve 4/C’li personele memur sendikalarına üye olma hakkı sağlayan mahkeme başarısını hatırlatan Yazgan, “Bizler sendika olarak bu güne kadar 4-C li çalışan arkadaşlarımıza hayal tacirliği yapmadık, sizlerin duyguları ile oynamadık ve sizleri hiçbir zaman zor durumda bırakmadık. Sizlerin önce, Ankara 3. İş Mahkemesinde açmış olduğumuz davayı kazanarak sendika güvencesine kavuşmanızı sağladık. Şimdi ise sorunlarınızın masaya yatırılmasına sıra geldi.”dedi.
Yazgan, TÜİK ve diğer 4/C’lilerin sorunlarının çözüm adresi olarak Memur-Sen çatısını gösterdi. Yazgan, “Buradan sizlerin huzurunda 4-c kadrosunda çalışan tüm kamu çalışanlarına sesleniyorum. Sizlerin duygularını istismar etmek isteyen, sizler üzerinden kendilerine ikbal bulmak isteyen merdiven altı sözde sendikalara dikkat edin aldanmayın, değişik konfederasyonlardan mitoz bölünme ile ayrılmış bu sözde sendikaların sizlere vereceği hiçbir şey yoktur. Bu sözde sendikaların amacı sizler üzerinden kendilerine sendikal zemin bulma isteğinden başka bir şey değildir. Sorunlarınızın çözüm yeri burasıdır. Memur Sen 400 bini aşkın üyesinden gelen gücünü sizlerin sorunlarının çözümü noktasında kullanmaya hazırdır. Sizlerin sorunlarını ve çözüm önerilerini kamuoyuna, hukuk zeminine, toplu görüşme masasına ve parlamentoya taşımaya hazırız. Bizlerin sizden istediği bu mücadelede yanımızda yer almanız ve Memur Sen’in gücünden yararlanmanızdır.” Diye konuştu.Kamudaki mevcut istihdam modelini de eleştiren Yazgan, öncelikle TÜİK olmak üzere tüm 4/C’lilerin durumunun iyileştirilmesinin şart olduğunu vurguladı. Yazgan,“Tekel işçilerinin eylemleri 4/C kadrosunu kamuoyuna taşıdı. Bu sayede yıllardır dile getirdiğimiz kölelik kadrosu dediğimiz ve devletin kayıt dışı istihdamı olarak nitelediğimiz 4-C vahameti daha iyi anlaşıldı. Tekel işçileri için kısmi iyileştirmeler yapılmış olsa da bu yeterli değildir. Devlet işlerinde süreklilik olması gerektiği dikkate alındığında, Tekel işçilerini 4/C’ye geçirmek yerine bütün kamu personelini tek elde toplayacak kadrolu istihdam modeli uygulanmalı ve kamudaki bu dağınıklığa bir son verilmelidir.”dedi.
Konuşmasında Hükümetin yargıda yapmayı planladığı reforma da dikkat çeken Yazgan, adliye çalışanlarının yaşadığı mağduriyete son verecek, adalet personelinin özlük haklarının iyileştirilmesini öngören düzenlemelerin de mutlaka yargı reformu içinde yer alması istedi.Yazgan,“Adli Reform yapılması artık kaçınılmazdır. Yargı verdiği kararlarla adeta yürütmenin yerine geçmiştir. Adli Reform şarttır ve acilen gerçekleştirilmesi kaçınılmazdır. Bu reform adliye çalışanları da dikkate alınarak yapılmalıdır. Adliye çalışanlarının gelecekleri amirleri konumundaki hâkim ve savcıların iki dudağı arasında olmamalıdır. Adliye’de çalışan idari personelin cezalandırma usul ve esasları üzerinden hâkim ve savcıların baskısı kaldırılmalı. Adliye çalışanları diğer devlet memurları gibi 657 sayılı yasa kapsamında değerlendirilmelidir. Adliyelerin idare yönetimi ayrı bir yönetim şeklinde ele alınmalı ve Adliye çalışanlarının ekonomik durumu iyileştirilmelidir. diye konuştu.
Genel Başkanın konuşması sonrası tebliğlere geçildi. Çalıştay da Genel Teşkilat Sekreteri Murat Sipahi, Sendikamız Danışmanlarından İsmail Şeker, Memur-Sen Konfederasyonu Hukuk Müşaviri Hüseyin Rahmi Yavuz, Sendikamız Hukuk Müşaviri Avukat Y.Çağlar Yardımcı 4/C hakkında tebliğde bulundular. Konuşmacılar 4/C’nin sosyal, ekonomik, hukuki boyutlarını içeren kapsamlı ve doyurucu açıklamalar yaptı.
İki bölüm halinde yapılan 4/C çalışanların sorunları ve çözüm önerileri çalıştayının sabahki oturumunda 4/C kadrosunun statüsü ve uygulanma metodu üzerinde yapılan açıklamalarla geçti. Saat 12.30’da verilen öğlen yemeği arası sonrası çalıştay saat 14.00’de ikinci oturumla devam etti. İkinci turdaki oturumda özelikle 4/C’li personelin yaşadığı sosyal ve özlük hakları alanındaki mağduriyetin son bulması için neler yapılması gerektiği konusunda tatmin edici açıklamalar yapıldı. Çarpıcı tespit ve önerilerin ortaya atıldığı ikinci turda yapılan tebliğlerin ardından söz 4/C’li personele bırakıldı.
Türkiye’nin dört bir yanından gelen başta TÜİK olmak üzere Adalet, İçişleri gibi farklı kurum personeli 4/C’li çalışanlar öncelikle sendikamıza teşekkür etti. Sendikamızın düzenlediği çalıştayın hizmet konusunda diğer sendikalardan farkını ve samimiyetini gösterdiğini belirten 4/C’li davetliler, Türkiye’de yine bir ilki gerçekleştiren sendikamıza teşekkür ettiler.
Çalıştayın başkanlığını yapan Sait İnan, söz alarak konuşmak isteyen 4/C’li konuklara sırasıyla söz vermesiyle 4/C’’li personel kürsüye çıkarak tek tek sıkıntılarını anlatmaya başladı. TÜİK, Adalet Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı mensubu 4/C personel hem genel olarak hem de kurumlarında yerel olarak yaşadıkları mağduriyeti dile getirerek 4/C’nin sağlıklı bir istihdam modeli olmaktan çok uzak olduğunu ve bu modelin yerine yeni bir sistemin uygulanmasının kaçınılmaz olduğunu belirtiler.
Hükümetin bu konuda acil olarak çözüm üretmesini beklediklerin belirten 4/C’li personel bu konuda kendilerine düşen her hangi bir görev varsa bunu seve seve yerine getireceklerini vurguladılar. Büro Memur-Sen ailesine katılmaktan büyük bir mutluluk duyduklarını da belirten 4/C’li konuklar yaşadıkları mağduriyetin ancak 4/C’lilerin sorunlarını kendine dert edinen çalışan ve çabalayan öncü bir sendika olan Sendikamız çatısı altında son bulacağını belirttiler.
Sakat ve yanlış bir istihdam modeli olan 4/C uygulamasının son bulması için sendikamızdan daha fazla gayret beklediklerini söyleyen TÜİK, Adalet Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı mensubu 4/C’li çalışanlar bundan önce olduğu gibi bundan sonrada sendikamıza her türlü desteği vereceklerini vurguladılar.
4/C’li personelin konuşmaları sonrası son söz için tekrar kürsüye çıkan Genel Başkan Yazgan, 4/C konusunda bugüne kadar yaptıklarının bundan sonra yapacaklarının teminatı olduğunu belirtti. Sendikamıza güvenmelerini ve desteklerini sürdürmelerini isteyen Yazgan, Büro Memur-Sen’in her zaman başta TÜİK’ de olmak üzere Adalet, İçişleri ve diğer kurumlarda görev yapan 4/C’li çalışanların destekçisi, yardımcısı ve temsilcisi olarak çalışmalarını daha da büyüterek sürdüreceği sözünü verdi.13 Mart 2010 Cumartesi sabah saat 10.00’da başlayan 4/C’li çalışanların sorunları ve çözüm önerileri çalıştayı akşam saat 16.00’da başarıyla noktalandı.
* 4-C ÇALIŞTAY SONUÇ BİLDİRGESİ - 16.03.2010 ANKARA
1-Öncelikli olarak, sadece 4046 Sayılı Özelleştirme Kanunu kapsamında işsiz kalan ve kalacak olan personeli kapsayan 04.02.2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı, 01.01.2010 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 4/C statüsünde istihdam edilen bütün kamu görevlilerini kapsamalıdır.
2- 4/C statüsünde istihdam edilen personel üzerinde yöneticiler ve amirler tarafından oluşturulan keyfi uygulamalar son verilmeli, bunların dayanağını oluşturan mevzuat hükümleri yürürlükten kaldırılmalıdır.
3- 4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerinin, görev tanımlarının belirsizliği, sicil ve disiplin hukuku, ödüllendirme ve taltif uygulamaları gibi konulardaki kural yoksunlukları giderilmelidir.
4- 4/C personelinin özlük hakları ile sosyal hak ve yardımlara ilişkin mağduriyetleri ivedilikle giderilmelidir.
5- 4/C statüsünde istihdam edilen personelin istihdamına dayanak olan ve maaş ve ücretlerinin belirleyen Bakanlar Kurulu Kararı’nın yayımlanmasından kaynaklanan gecikmelerin oluşturduğu mağduriyeti gidermek amacıyla her yıl Bakanlar Kurulu Kararı’nın yayımlanması uygulamasına son verecek bir sistem oluşturulmalıdır.
6- 4/C statüsünde personel istihdamı, sınırlı sayıda ve nitelikte olmalı mevcut 4/C statüsündeki personelin sosyal tarafların ve paydaşların da katılımı ile oluşturulacak bir takvim yılı içerisinde asli ve sürekli istihdamlarının sağlanması sosyal hukuk devleti olmanın gereğidir.
7- 4/C statüsünde personel istihdam edilmek suretiyle yürütülen kamu hizmetlerinin büyük bölümünün asli ve sürekli nitelikte kamu hizmeti olduğu, özellikle TÜİK bünyesinde ve yargı teşkilatı bünyesinde istihdam edilen 4/C personel tarafından yürütülen hizmetlerin asli ve sürekli nitelikte kamu hizmeti olduğu dikkate alındığında bu kurumlardaki 4/C’li personelin zaman geçirilmeksizin memur kadrolarıyla ilişkilendirilmesi gerekmektedir.
8- 4/C statüsünde istihdam edilen personelin; eş durumu özrüne dayalı yer değiştirme, askerlik dönüşü göreve başlama, istihdamlarına esas sözleşmelere ait damga vergisi ödeme, kariyer ve liyakat ilkeleri çerçevesinde görevde yükselme, sosyal güvenlik hukukuna ilişkin hak ve yükümlülükler, iş sonu tazminatı, başta yıllık izin olmak üzere izin hak ve süreleri, fazla çalışma ücreti vb. konularda yaşadığı sorunların kısa vadede çözümü mümkün olup asli ve sürekli nitelikte istihdam edilmelerine ilişkin süreç tamamlanıncaya kadar öncelikle bu sorunları kalıcı olarak çözecek hükümler içeren Bakanlar Kurulu kararı ivedilikle yürürlüğe konulmalıdır.
9- 4/C statüsünde istihdam edilen personelin memur statüsüne geçirilmesi, kamu personel rejimi ve kamu maliyesi açısından bir yük oluşturmaktan ziyade kamu maliyesi ve kamu hizmeti açısından her geçen gün kaldırılamaz ve öngörülemez bir yük haline gelen bir uygulamaya son verilmek suretiyle sürdürülebilir ve öngörülebilir bir kamu hizmeti anlayışının oluşturulmasının ilk ve olumlu adımı olacaktır.
* 4/C ÇALIŞTAY RAPORU- 16.03.2010
13.03.2010 tarihinde Ankara’da, Memur-Sen Genel Merkezi Mehmet Akif İnan Konferans Salonunda düzenlenen “4-C Çalıştayı”, değişik kamu kurum ve kuruluşlarında 4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerimizin ve personel hukuku konusundaki uzmanların katılımıyla gerçekleştirilmiştir.
Sendikamız Büro-Memur-Sen’in açmış olduğu dava sonucunda 4/C statüsünde istihdam edilen personelin kamu görevlileri sendikalarına üye olabilmelerine imkan sağlayan ve Yargıtay tarafından da onanarak kesinleşen Ankara 3. İş Mahkemesi’nin kararının, 4/C statüsündeki personel açısından önemli bir kazanım olmak yanında sendikal zemini genişletmek gibi önemli bir sonucu da ihtiva ettiği katılımcıların bütünü tarafından dile getirilmiştir. Mevcut kamu personel hukukumuz açısından; hak ve sorumluluklarının belirsizliği, çalışma şart ve sürelerinin değişkenliği, görev tanımlarının olmayışı gibi hususlar dikkate alındığında 4/C statüsünün, asli ve sürekli nitelikteki kamu hizmetlerinin memurlar ve diğer kamu görevlileri eliyle görülmesi gerektiğine Anayasanın açık ve amir hükmüyle çeliştiği açıktır. Kaldı ki, Ankara 3. İş Mahkemesi’nin Sendikamız Büro Memur_sen açılan dava sonucunda verdiği ve 4/C personelinin kamu görevlileri sendikalarına üye olmalarının önünü açan 2009/526 sayılı kararın gerekçesinde 4/C statüsündeki personelin Anayasa’da ifade edilen kamu görevlileri kapsamında olduğu hükmüne yer verilerek bu kapsamdaki personelin devlet ve kamu idaresi tarafından görülen asli ve sürekli nitelikteki kamu hizmetlerini gördüğü karar altına alınmıştır. Bu durumda, görülen hizmetin asli ve sürekli olması nedeniyle hizmeti görenlerin (4/C’li personelin de) asli ve sürekli nitelikte istihdamlarının sağlanması gerektiği de açıktır. Karar bu yönüyle, 4/C personeli açısından milat hükmündedir.
Hukuk düzeninin temel amacı ve görevi; hakları korumak ve geliştirmektir. “Hak, öyle bir şeydir ki; onu sahibine teslim ettiğinizde başkalarından bir şey eksiltmiş olmazsınız.” Bu nedenle, 4/C statüsünde istihdam edilen personelin kamu görevlisi sıfatıyla sahip olması ve teminat altına alınması gereken hakların zaman geçirilmeksizin temini, personel hukukumuzun öncelikle çözüme kavuşturması gereken sorundur.
4/C statüsünde personel istihdamının yoğun olduğu bir hizmet kolunda faaliyet gösteren Büro Memur-Sen olarak, 4/C personelinin sorunlarını, ilgileri ve yetkilileri tarafından üretilen çözüm önerilerini kamuoyu gündemine taşımak ve 4/C statüsünde kamu personeli istihdamına son vermek ve mevcut 4/C personelinin asli ve sürekli nitelikte istihdamını sağlamak sürecini başlatarak sorunun bütün olarak ortadan kaldırılması temel amacımızdır.
4/C’li personelin istihdamlarına kaynaklık eden, sınırlı nitelikteki haklarını belirleyen düzenlemenin on beş maddelik Bakanlar Kurulu kararları olduğu dikkate alındığında; 4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerimizin yaşamakta olduğu sorunların hukuki bir sorun olduğu daha da net olarak ortaya çıkmaktadır. Kamuoyu tarafından “Tekel İşçileri” ismiyle gündeme gelen süreçte 4/C statüsünün garabeti taraflı-tarafsız, ilgili-ilgisiz bir kişi tarafından teyid edilmiştir.
Ancak, bu süreçte dahi ifade edilmeyen ve farkına varılmayan bir çok sorun, mevcut 4/C’li personel açısından olağan ve süregelen bir durum olarak yaşanmaktaydı. Kaldı ki, “Tekel İşçileri” özne alınarak ortaya konan çözüm önerileri ve yapılan iyileştirmeler, sorunları çözmekten ziyade aynı statüde istihdam edilenler arasında; istihdam süresi, iş güvencesi, maaş düzeyi, izin süre ve benzeri haklar açısından kabulü ve tahammülü imkansız ayrıcalık ve ayırımcılık oluşturmuştur.
4 Şubat 2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı ile 4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlerinin bir bölümü için kayda değer kazanımların var edildiği inkar edilemez bir gerçeklik olmakla birlikte anılan Bakanlar Kurulu Kararı’nın sadece 4046 Sayılı Kanun sebebiyle işsiz kalan ve kalacak olan işçilerden 4/C statüsünde istihdam edilenleri kapsaması eşitsizliği kararın ürettiği kazanımları büyük oranda anlamsız kalacaktır. Bu eşitsizliğin giderilmesi, adalet ve hakkaniyet beklentilerinin karşılanması için 4 Şubat 2010 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan Bakanlar Kurulu Kararı’nın 4/C statüsünde istihdam edilen kamu görevlilerinin bütününü kapsaması ve mevcut sözleşmelerde bu çerçevede değişiklik yapılması gerekmektedir.
Türkiye İstatistik Kurumu’nun merkez ve taşra teşkilatı birimlerinde görev yapan 4/C personelinin durumları, aynı statüde farklı kamu kurum ve kuruluşlarında istihdam edilenlere oranla daha fazla sorun içermektedir. Yürüttükleri görev ve hizmetler, her gün, her ay ve her yıl yürütülmesi zorunlu olan ve kamu idaresi, kamu maliyesi ve kamu hazinesi açısından elzem nitelikte verilerin oluşmasına aracılık eden TÜİK’teki 4/C statüsündeki personelin sorunlarının çözümüne yönelik özel bir gayret ve sürecin işletilmesi, kamu hizmetinin etkinliği ve sürekliliği kavramları ile kamu hizmetlerinin asli ve nihai amacı olan kamu yararı açısından kaçınılmaz bir sorumluluktur.
Bu kapsamda, Büro Memur-Sen olarak TÜİK bünyesindeki 4/C’li personelin mevcut durumlarının iyileştirilmesi amacıyla yürüttüğümüz çalışmalar kapsamında yürüttüğümüz çalışmalar sırasında Devlet Bakanı Sayın Hayati Yazıcı tarafından ifade edilen hazırlık çalışmalarının ve içeriğinin beklenti ve talepleri karşılayacak sonuçlar oluşturacağına inanıyoruz. Bu genel çerçeveye dayalı olarak, kamu yönetimi tarafı ve özellikle kamu işvereni; artık iş barışını tehdit eden, çalışma huzuru açısından büyük risklere aracılık eden, kamu hizmetini gerek hizmeti görenler gerekse hizmetten yararlananlar açısından hezimete dönüşme seçeneği yönüne kaydıran istihdam türü farklılıklarını daha fazla gecikmeden ortadan kaldırmalı kamu hizmeti sunma yetki ve görevi konusundaki tekelciliğine uygun olarak kamu personeli istihdamında da bütün kamu görevlilerinin asli ve sürekli nitelikte memur statüsünde istihdam etmek esaslı tek bir istihdam modeli uygulamasını hayata geçirmelidir.
Çalıştayda dile getirilen taleplerin insani ve vicdani olarak “hak” kapsamında olduklarının, akıldan uzak tutulmayacağı inancıyla, katılımcıların öneri ve taleplerinin ortak bir dille ifade edilmesine aracılık edeceği kanaatiyle; aşağıdaki maddelerin Sonuç Bildirisi’nin olarak kamuoyuyla paylaşılması ve içeriğine yönelik çalışmaların ilgili kamu kurum ve kuruluşları nezdinde yürütülmesi kararına varılmıştır.